Sensorische informatie verwerking

 

Sensorisch betekent zintuiglijk. Onze zintuigen geven informatie die wij nodig hebben om te kunnen overleven en te kunnen functioneren in het dagelijkse leven. We moeten ons veilig voelen en ons kunnen aanpassen aan de steeds wisselende omstandigheden. De zintuigen ontvangen informatie van zowel binnen als buiten ons lichaam. Bij activiteiten gebruiken we diverse zintuigen tegelijkertijd. De informatie die via de zintuigen binnenkomt komt samen in het zenuwstelsel en dit zorgt er voor dat de informatie goed wordt verwerkt. Zo weten we steeds wat er in ons lichaam en in de omgeving aan de hand is, en kunnen we daar adequaat op reageren.

Sensorische Informatieverwerkingsproblemen komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar, en zijn per kind verschillend. Ieder kind is immers uniek! Ook kunnen deze problemen voorkomen naast andere stoornissen zoals ADHD (aandachtprobleem met hyperactiviteit), autisme of spraak/taal problemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren op prikkels door problemen in de sensorische informatieverwerking is niet door niet willen maar door niet kunnen!

Voorbeelden van gedrag als gevolg van problemen met prikkelverwerking :

  • Vecht of huilt tijdens knippen haar, wassen gezicht, knippen vingernagels .
  • Verzet bij aankleden
  • Moeite met in de rij of in een groep mensen staan
  • Eet problemen
  • Tandenpoetsproblemen
  • Kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen.
  • Slecht slapen
  • Wordt angstig als zijn voeten van de grond komen , is bang voor hoogtes en om te vallen .
  • Geniet van draaimolens en snel rijden en draait graag in de rondte .
  • Moeite met evenwicht denk aan leren fietsen , (rol)schaatsen
  • Houterige motoriek.
  • Is snel afgeleid door visuele prikkels , knippert veel bij fel licht.
  • Problemen met oogcontact.
  • Negatieve reactie op onverwachte of harde geluiden (handen voor de oren) .
  • Is afgeleid door geluiden in de omgeving, kan niet werken als er achtergrondgeluiden zijn
  • Reageert niet wanneer zijn/haar naam geroepen wordt, je weet dat het gehoor in orde is
  • Altijd wat in de handen willen hebben (friemelen)
  • Geniet van vreemde geluiden, maakt graag harde geluiden
  • Niet goed op de voeten kunnen staan (tenen lopen)
  • Bijten, knijpen, slaan en wild worden

Aan de hand van de gekregen informatie van ouders/verzorgers en door het eventueel invullen van een lijst krijg je inzicht in de sensorische informatieverwerking van je kind en kunnen we een plan op stellen om hier door middel van spelletjes en oefeningen mee aan de slag te gaan. In sommige gevallen kan het verstandig zijn contact op te nemen met een SI therapeut .

 

Vorige